dinsdag 15 oktober 2013

Cadeautje voor de gastvrouw




































12 oktober... het stond al een tijdje met stip op de kalender aangeduid.
'20 uur - feestje Joint' (dat is de bijnaam die de Johan onder vrienden krijgt).
 
Maar niet zomaar een feestje !
Ahh neen, een heus verrassingsfeestje.
De Johan is eerder deze week op tram vier gesprongen en "dat kan toch niet onopgemerkt voorbij gaan ???", vond zijn vrouwke...  en wij, de vrienden, uiteraard ook want zo hadden we weeral een reden om gezellig samen te komen.
 
We legden bijeen voor een Bongobon.
De jarige Job heeft immers een erg avontuurlijke wens:  na ooit een Benjisprong gedaan te hebben wil hij zich graag ook eens aan een parachutesprong wagen.
Zijn verjaardag was dus hét uitgelezen moment om hem zo iets spectaculairs cadeau te doen.
 
Begin deze maand kocht ik op het Boekenfestijn dit leuke kleine boekje.






















Ik vond dat dat op zo'n gelegenheid niet kon ontbreken.  Puur en alleen al voor de dosis fun dat zo'n presentje met zich meebrengt liet ik het in mijn trolley glijden.  Ik glimlachte er zelfs nog bij, herinner ik me.
Ik pakte het keurig in om het met veel plezier af te geven.
 
Ook de lieve gastvrouw, die uiteindelijk alles geregeld én (met de nodige stress, ik kan het je verzekeren) in elkaar gestoken heeft, mocht niet vergeten worden.
 
Ik kocht 2 mooie kaarsen en een leuke hartjestray.
Om het geheel meer cachet te geven haakte ik er een versiering voor.


De kaarsen zijn lichtgrijs dus koos ik een combinatie van twee grijze Catania kleurtjes en gebroken wit.
Op het net vond ik enkele ideetjes die ik in elkaar verweefde.
Met een combinatie van een beetje Attic24 en "Haken en meer" haakte ik een eigen sfeerlichtjesversie om de kaarsen te pimpen.


Benodigdheden :
haakpen n°3
haakpen n°4,5 (maakt het geheel een beetje luchtiger)
haakatoen : Catania n° 0172, 6192
        Catania Cotton time 00002
stompe borduurnaald
schaartje


Het patroontje gaat als volgt :

met haakpen n° 4,5
- 1ste toer : haak een ketting van 42 lossen in Catania 0172  (de lengte van de ketting is uiteraard
   afh. van de omtrek van je kaars)
  ( tip : haak liever een losse minder dan de exacte omtrek om te voorkomen dat het bandje
  naar beneden zakt )
- haak nog 3 extra keerlossen, dus 42 + 3 (45 lossen)
- keer je werkje
- 2e toer : haak in de 4e vaste vanaf de haakpen een stokje en
                verder één stokje in elke losse van de ketting (42 st.)
                plus 3 extra keerlossen
- keer je werkje
- 3e toer : haak in elk stokje één stokje (42st.)

- haak af en knip de wol door (behoud een draaduiteinde van 15 centimeter)

- leg het gehaakte bandje rondom het sfeerlicht om te controleren of je de gepaste
  lengte hebt
- zet de uiteinden aan elkaar met je extra 15 centimeter en een stompe naald
  ( !!! draaduiteinde van de beginketting bevindt zich rechts onderaan, draaduiteinde van de
  stokjes links boven !!! )

- leg het bandje met de goede kant én 'de naad' zichtbaar naar je toe
- kies een andere kleur Catania : 6192
- begin in het midden van het bandje, dus t.h.v. 'de naad' (werk van rechts naar
  links)

- steek de haakpen van voren naar achteren doorheen het eerste stokje en haal de draad
  op
  (laat voldoende draaduiteinde om achteraf te "verweven")
- haak twee lossen (=1 vaste)
  en vervolgens over de volledige lengte in elk stokje een vaste (= + 41v.)
- haak af en werk het draadje weg

- draai het werkje op z'n kop,  maar je houdt de goede kant naar je toe, 'de naad' zichtbaar
- in dezelfde kleur haak je in de eerste losse (=de beginlosse van de (basis)ketting) twee
  lossen (=1v.) en verder een vaste in elke losse over de volledige lengte van het bandje tot 
  aan je eerste gehaakte vaste (= + 41v.)
  (haak niet af maar neem haakpen n°3)

met haakpen n° 3
- *haak 4 lossen, sla één vaste over en haak een losse in de volgende vaste*
- herhaal *...* tot het einde van het bandje om het boogjeseffect te bekomen
- haak af en werk het draadje weg

Ter versteviging kun je ev. stijfsel gebruiken (zie gebruiksaanwijzing op de spuitbus)


































- haak in Catania Cotton time 00002 met haakpen n°3 een ketting van 150 lossen (afh. van hoe groot je de strik wilt)
- leg je gehaakte sfeerlichtversiering dubbelgevouwen voor je neer
- trek een draaduiteinde van de gehaakte ketting doorheen de stompe naald en verweef
  deze doorheen de stokjes
  begin vanaf het midden en werk van rechts naar links toe, geheel rondom
- maak een mooie strik

Schuif het gehaakte bandje over je sfeerlicht en geniet van het prachtige resultaat.

Veel plezier !


 
kaarsen : Hema
tray : Zeeman
Catania wol : Veritas















2 opmerkingen:

  1. Dag Burgsche mokke,

    Superleuke ideetje om kaarsen op te vrolijken! Knap gedaan :)

    Vele creatieve groetjes,
    Het hele Veritas-team

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is fijn om te lezen, bedankt ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen