woensdag 4 maart 2015

Lime Lemon and Summer Sea...

... het zou de titel van een zwoele roman kunnen zijn,
of de naam van een coctailbar in een zuiders heet land.
Je voelt immers zo de warmte, het exotische ervan af stralen.


Het zou gekund hebben maar het is niets van dat alles.


"Lime Lemon" en "Summer Sea" zijn terug te vinden in een heerlijk magazine.
De namen staan voor respectievelijk "biologisch plattricot jurkje" en "tricot broekje".
Geef toe dat klinkt al heel wat minder broeierig, niet ?
Chapeau dus voor zij die van doodgewone titels eyecatchers maken.
Chapeau dus voor de makers van Ottobre (1/2014 en 3/2013) want hierin schitteren 2 babies in deze zwoel klinkende outfits.














Voor Lentl, de eerste boreling van een collega vroedvrouw wilde ik iets handgemaakt cadeau doen.
Iets gehaakt...  iets genaaid... of misschien toch een knuffeltje haken of een dekentje... of nee, een leuk kleedje maken...
Grrrr !!!  Er is (na honger, armoede en geweld terrorisme) niets erger op de wereld dan besluiteloos zijn !!!


Ik bladerde mijn Ottobre's door en besliste dat het een 2 delige tenue in tricot zou worden, een kleedje/tuniek en een bijpassend broekje/legging.
Het lieve kind is eind juli geboren op exact dezelfde dag als onze jongste telg.


Ik tekende de patroontjes in maatje 80 over. Zo zou er ook al kledij in de kast gelegd kunnen worden voor over een paar maanden.




















































Ikzelf deed dat ook veel indertijd,... kleertjes "op de groei" kopen.  Ik kon daar zo van genieten dat dat al in de kast lag. Telkens de kastdeur openging raakte ik die kleertjes aan en hield ze voor me op en dagdroomde dan over die tijd die voor ons lag...


Benodigde materialen voor een maatje 80 :
50 cm katoenen plattricot
5 cm ribtricot
35 cm Framilon elastische band van 5mm breed



Uit mijn stoffenvoorraadje koos ik een zachte tricot met kleine bloempjes voor het kleedje (ooit gekocht via het net bij ModeStofjes in Sint Niklaas).

























Ik dacht het mij gemakkelijk te maken en de plooikes eerst vast te rijgen.  Kwestie van achteraf gemakkelijk én recht te kunnen stikken.  Maar dat recht stikken met die driegdraad erin lukte op zo'n kleine naad (5mm) van geen kanten.  Het stiksel liep niet recht.  Dus tornde ik alles los en herbegon. Tot wel drie keer toe ! (jawel,... als je perfectionistisch bent moet je engelengeduld hebben, dat is zo).
Uiteindelijk kreeg ik de plooikes recht gestikt, zonder driegdraad, aan een snelheid van 0,001 km/u.  Geduld is een mooie deugd !!!
























Op de onderkant van de mouwtjes werd een stukje Framilon gestikt met een zigzagsteek.
Deze elastische band zorgt ervoor dat er spontaan een gerimpeld effect ontstaat.

De afwerking gebeurde met donkerblauwe boordstof in ribtricot.



















De mouwtjes werden met raglannaden aan het voor- en achterpand genaaid.
Ook hier gebruikte ik een bies ribtricot voor de afwerking van de hals.

























Als laatste werden de mouw- en zijnaden aan elkaar gezet.
Zowel op de halsbies als op de mouwbies stikte ik de naden plat met de tweelingnaald.

Voor de zoom in het jurkje gebruikte ik eveneens de tweelingnaald.


Afgewerkt ziet "Lime Lemon" er zo uit.

























Het "Summer Sea" broekje werd er eentje in een effen donkerblauwe tricot.
Dit is het tweede broekje dat ik stik.  Ooit, in een ver verleden maakte ik wel al eens een shortje voor mezelf.


Benodigde materialen voor een maatje 80 :
40 cm katoenen plattricot
20 cm ribtricot van 90 cm breed
50 cm Framilon elastische band van 5mm breed



Het patroon is heel makkelijk en bestaat slechts uit drie te knippen delen : pijp, tailleband en pijpboord ( deze laatste uiteraard 2x ).
Voor de tailleband en de pijpboord gebruikte ik dezelfde ribtricot als van het kleedje.


De broekspijpen worden met de goede kanten op elkaar dubbelgevouwen.
Eerst wordt de middenachternaad gestikt, daarna de binnenbeennaden.  Hiervoor gebruikte ik mijn overlock.
De lengte van het Framilon elastische bandje was een beetje een "wilde" gok, gezien dit kledingstuk "op de groei" gemaakt wordt.
Ik nam de taillewijdte van het broekje min een tweetal centimeter.  (Achteraf gezien had het best 3 centimeter mogen zijn om een duidelijker rimpeleffect te hebben).
Taille en Framilon werden in vier gelijke delen verdeeld met kopspeldjes.
Onder lichte tractie stikte ik het elastische bandje op de taillenaad, ervoor zorgend dat de tekens op elkaar kwamen te liggen.
Het laatste stukje Framilon moet uiteraard met het vierde kopspeldje overeen komen en het geheel moet ook daar nog gerimpeld blijven.  Belangrijk feit !
Gezien het niet aangeraden is je vinger mee aan het kledingsstuk te stikken meet je het elastische bandje best anderhalf centimeterke langer dan nodig, op die manier heb je nog een klein stukje om vast te kunnen houden eens je je vierde kopspeldje bereikt en dit eindje onder je persvoetje verdwijnt.


Om de naden iets steviger te maken stikte ik nog eens mooi langsheen (lees: nét niet) de overlocknaad met een gewone stiksteek.
Onder stoom werden de naden opzij gestreken.  Stoom maakt overlocknaden steviger.
























De ribtricot tailleband wordt dichtgevouwen (je bekomt nu een cirkel) en de naad overlockt.
De bovenkant van de tailleband wordt omzoomd volgens de patroontekens.
De onderkant wordt in vier gelijke delen verdeeld met een kopspeldje en met de goede kanten op elkaar (de broek schuift als het ware in de tricot "ring") speld ik de band aan de taille.
Opgelet !!   Beide naden (die van de tailleband en de middenachternaad van het broekje) moeten netjes op elkaar liggen !!!
De taillenaad wordt gestikt met de overlock.


Hetzelfde verhaal voor het aaneenzetten van de pijpboorden aan de broekspijp.


































Om te eindigen stoom ik nog eens alle overlocknaden.
Dit zorgt voor een extra versteviging.


























Mijn geboortegeschenkje voor de lieve Lentl is klaar.
Glunder, glunder !






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten